Українська музейна галузь, нажаль, залишилась законсервованою ще з радянських часів. Нормативна база музейного будівництва безнадійно застаріла. Тому наша діяльність зорієнтована на поєднання сучасного європейського музейного досвіду з унікальними особливостями кожного українського музейного об’єкту. Ми не погоджуємось створювати псевдо-музеї. Ми орієнтуємось на певний рівень результату, і як що є ознаки неможливості досягнення такого результату – відмовляємось від співпраці.
Так склалося, що здебільшого до нас звертаються ті хто вже бачив наші реалізовані музейні об’єкти. Далі ми відпрацьовуємо умови співпраці. І слово співпраця – є не тільки ключовим словом, а і однією із умов. Ми працюємо переважно з державними музеями, саме тому, що колективи цих закладів готові до співпраці і розуміються на музейній справі.
Недержавні корпоративні музеї теж є в нашому арсеналі реалізованих об’єктів. Це також результат співпраці, але зовсім інша технологія відношень.
Головне, що поєднує всіх наших замовників – людський фактор. Має бути хоча б одна людина, яка поділяючи нашу ідеологію, готова по-справжньому займатись створенням музею, йти до кінця долаючи всі перепони. Саме такі люди і гроші знаходять.
Більшість наших українських музейних об’єктів починались в умовах безгрошів’я. І, як показує наш досвід, важливим, навіть вирішальним є етап розробки дизайн-концепції та ескізного дизайн-проекту експозиції музею. Саме цей проектний матеріал демонструє яким має бути музей, які ресурси потрібні для його реалізації, і що треба робити з будівлею. Саме така послідовність: спочатку дизайн-проект експозиції, а потім комплекс робіт з пристосування будівлі. І не навпаки, як іноді трапляється. Коли нам повідомляють, що будівля музею вже відремонтована і запрошують створити експозицію, то ми попереджаємо, що є велика ймовірність марно витрачених грошей.
Музейна галузь у порівнянні з будівництвом не має оптимізованого алгоритму визначення вартості. У кожному випадку все дуже індивідуально. Наша робота завжди починається з визначення попередньої вартості робіт і погодження з замовником. Але для цього необхідний Перший крок.
Все починається з вивчення об’єкту. Спочатку ми працюємо дистанційно. Вивчаємо всі матеріали, які нам надсилають поштою: плани будівлі, наукові концепції, тематичні структури, фотофіксація предметних експонатів та інші матеріали, що пов’язані з темою музею та експозиційним матеріалом. Потім ми виїжджаємо на об’єкт, вивчаємо ситуацію на місці, знайомимось з усіма, хто причетний до справи створення музею. Інколи влаштовуємо співбесіди з музейними фахівцями та потенційними учасниками.
На основі зібраного та опрацьованого матеріалу ми складаємо звіт, який містить:
- попереднє бачення музейного об’єкту;
- стадійність проектування;
- етапи впровадження;
- вартість проектних робіт;
- модель нашої участі;
- організаційні заходи.
Інколи після ознайомлення ми розробляємо передконцепцію.
Перший крок ми робимо безкоштовно, за винятком прямих витрат на проїзд та проживання.
Аналіз сучасного закордонного музейного досвіду, намагання адаптувати його до вітчизняних музейних реалій, наштовхують нас на цілий перелік проблем. Ми вже звикли до нестачі коштів, пристосувались працювати в умовах відсутності вітчизняної музейної індустрії. Але є ще одна проблема – фахова інерція музейників і всіх хто причетний до музейної справи в Україні. Саме ця проблема наштовхнула мене на необхідність проведення зустрічей з працівниками музеїв, де я викладаю нашу ідеологію роботи з музейними об’єктами, розповідаю про реальні факти і наш досвід створення нових музеїв в Україні. Це щось на зразок майстер-класу. Крім Сум, де це вже стало щорічною музейною традицією, такі зустрічі відбувались у Вінниці, Одесі, Києві, Дніпропетровську та інших містах України. Останнім часом такі заходи ми проводимо разом з В’ячеславом Верещагіним – директором НІЦ «Спеціалізовані музейні інформаційні технології» (e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра., www.smit.co.ua), який займається технічним оснащенням музеїв, і з яким маємо реальний партнерський досвід.