Мастерская музейных проектов Александра Антонца

МУЗЕЙ М.Д.ЛЕОНТОВИЧА. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА (2016 р.)

Вступ (2016 р.)

Дизайн-проект виконується на підставі:

- Рішення № 956 Вінницької обласної Ради від 29 вересня 2015 року (пункт 3) про створення філії Вінницького обласного музею - Музею М.Д.Леонтовича;

- попередньої тематичної структури експозиції;

- комплексу робіт з вивчення матеріалів, що стосуються теми музею;

- комплексу робіт з обстеження та обмірних робіт приміщення музею та прилеглої території.


Найменування об’єкта: Музей М.Д.Леонтовича

Адреса: Вінницька область, Теплицький р-н, с. Марківка



Стан об’єкта

Будівля музею збудована за індивідуальним проектом (поч. семидесятих років).

Загальна площа приміщень – 142 м2.

Стіни – цегляні несучі, штукатурка, пофарбування.

Стеля – штукатурка, пофарбування.

Підлога – паркет дерев’яний, мозаїчний бетон.

Приміщення мають ознаки аварійного стану: тріщини несучих стін, ознаки просадки несучих стін, суттєва руйнація штукатурки на стінах та стелі. Підлога має перепади рівня і стан незадовільний для подальшої експлуатації.

Триває комплекс загально-будівних робіт з реконструкції будівлі музею згідно розробленого дизайн-проекту. Остаточні рішення стосовно оздоблення внутрішнього простору будівлі мають бути розроблені в даному проекті.

Раніше існуюча експозиція повністю демонтована.


Вимоги до дизайн-проекту


На основі комплексу заходів з обстеження об’єкта та з урахуванням нового бачення експозиції, а також з урахуванням реального стану щодо експозиційного матеріалу розробити дизайн нової експозиції в комплексі з дизайном інтер’єрів. Дизайнерські рішення мають бути виконані відповідно до сучасних музейних тенденцій, а також враховувати бюджетний прогноз фінансування об’єкта. Розробити технічні рішення на оздоблення інтер’єру; технічні рішення на виготовлення експозиційного обладнання.


Опис та обґрунтування дизайн-ергономічного вирішення


Інтер’єр


За попередньо узгодженою функціональною схемою музею визначено, що експозиція розміщується у чотирьох залах. Загальна експозиційна площа становить 115,83 м2.

Суттєвим чинником реконструкції внутрішнього простору будівлі є нове концептуальне бачення облаштування експозиції музею. Реконструкція дверних прорізів пов’язана з новим розподілом тематичних розділів експозиції та, відповідно, новим графіком руху відвідувачів. Також існуючі дверні прорізи коригуються у відповідності до вимог, щодо маломобільних відвідувачів. У першому експозиційному залі демонтується фрагмент стіни. Віконні прорізи майже всі коригуються, а деякі закладаються цеглою. Ці заходи також пов’язано з новим дизайном експозиції.

Підлога – керамічна плитка.

Стеля – гіпсокартон, який влаштовується у два рівня. Це обумовлено дизайнерським рішенням та технологією освітлення експозиції.

Освітлення вирішується із застосуванням стандартних люмінесцентних та світлодіодних світильників.

Стіни мають два види фактурно-кольорового рішення. Переважна більшість стін приміщень – це штукатурка по цегляній кладці з декоративною фактурою, що імітує рукотворну фактуру стін сільського помешкання. Фрагменти стін першого залу виконуються із гіпсокартону.

Колір стін та стелі виконуються у два тони білого кольору згідно кольорофактурної карти. Виключенням є фронтальна стіна в залі-1, яка акцентує тему «Вінничина – батьківщина Леонтовича» та насичений темно-сірий колір стіни в залі-2 (експозиційний комплекс з темою про смерть композитора).



Експозиція


Експозиційний розділ І (Зал-1). Експозиційна площа – 64.78 м2

Після комплексу заходів з реконструкції будівлі це найбільший зал музею. Експозиція, що розгортається в цьому залі охоплює майже весь життєвий шлях та творчість М.Д.Леонтовича. Хронологічна експозиція розміщується на двох суміжних стінах. Перша стіна (ліворуч при вході в зал) охоплює період дитинства та навчання. Друга стіна – це творчий шлях. Активний колір стіни підкреслює, що це головна експозиційна тема. Назва цієї теми – «Вінничина – батьківщина Леонтовича». Цей експозиційний комплекс концентрує в собі провідну ідею експозиції. Дизайн експозиції будується по принципу паралельної диференціації експозиційного матеріалу. На стіні розміщуються крупноформатні пейзажні світлини тих селищ та міст, з якими пов’язані певні періоди життя композитора. Експозиційний матеріал, безпосередньо пов'язаний з Леонтовичем розміщується паралельно на «експозиційній консолі», яка влаштовується повздовж експозиційних стін. Третя стіна використовується головним чином як екран для відео-проекції. Простінок у центрі залу з портретом та піаніно композитора – це композиційний, візуальний та тематичний акцент експозиційного простору першого залу. Простінок між двома дверними прорізами утворений як архітектурна проекція центрального простінку виконує функцію завершального візуального акценту експозиції. Каліграфічна композиція назв творів покликана презентувати творчу спадщину композитора. У приставній вітрині експонуються партитури творів Леонтовича, які видавались у різні роки.

Експозиційний розділ ІІ (Зали-2,3). Експозиційна площа – 32.32 м2

Два зали поєднані широким дверним прорізом застосовуються для розміщення меморіальних експозиційних комплексів. Зал-2 – меморіальні комплекси, що комплектуються з предметів кабінету батька М.Д.Леонтовича. Зал-3 – меморіальний комплекс, що створюється як вітальня композитора. Для експонування меморіальних експозиційних комплексів застосовуються подіуми, у вигляді дощатих помостів, які стилізовано відтворюють фрагменти дерев’яної підлоги.

Експозиційний розділ ІІІ (Зал-4). Експозиційна площа – 18.73 м2

Експозиційний розділ «Вшанування пам’яті М.Д.Леонтовича». Дизайн експозиції визначено виходячи з характеру експозиційного матеріалу. Це переважно поліграфічна продукція – афіші, листівки, документи. Цей експозиційний матеріал в рамах зі склом компонуються на крупноформатних стендах які розміщуються на трьох стінах залу. Акцент експозиційного залу – бюст М.Д.Леонтовича. По обидва боки від бюсту – експозиційні вітрини з виданнями присвяченими творчості композитора. Монітор на протилежній від бюста стіні має демонструвати фрагменти творів композитора в процесі огляду експозиції.


Експозиційне обладнання


Зал-1. «Експозиційна консоль» - комбінація секцій-вітрин, що монтуються до стіни і створюють суцільну конструкцію для експонування об’ємного та плоского експозиційного матеріалу. Корпус секцій-вітрин виготовляється як суцільно-клеєна конструкція із плит МДФ з пофарбуванням. Для кріплення до стіни застосовується металевий каркас. Для експонування предметних експонатів застосовуються суцільно-клеєні скляні вітрини. Для підсвітки вітрин застосовуються світлодіодні освітлювальні прилади. Вітрина для експонування партитур творів композитора біля стіни з каліграфічною композицією виготовляється як суцільно-клеєна конструкція із плит МДФ з пофарбуванням. Для підсвітки застосовуються світлодіодні освітлювальні прилади.

Зал-2,3. Для експонування меморіальних експозиційних комплексів застосовуються подіуми, у вигляді дощатих помостів, які стилізовано відтворюють фрагменти дерев’яної підлоги.

Зал-4 Стенди експозиційні – меблева плита. Декоративні рами виготовляються із клеєних елементів МДФ з пофарбуванням. Постамент під бюст М.Д.Леонтовича та корпуси експозиційних вітрин виготовляються з меблевої плити. Скляні елементи вітрин – суцільно-клеєні скляні конструкції.


Рекомендації


Дизайн експозиції передбачає реалізацію декількох варіантів музейних заходів. У першу чергу це колективне та індивідуальне відвідання музею. Перший зал утворився в результаті реконструкції і має властивості універсального експозиційного простору. Крім огляду експозиції цей зал пристосовано для перегляду відеозаписів концертних програм, проведення лекцій та урочистих заходів.

Рекомендація 1: На стадії підготовки експозиції відпрацювати сценарії музейних заходів і врахувати їх в процесі реалізації проекту.

Тема музею пов’язана з музикальними творами. А значить звук – це важливий компонент даної експозиції. Звук має доповнювати візуальний експозиційний контекст та розповідь екскурсовода.

Рекомендація 2: На стадії підготовки експозиції залучити фахівців з мультимедійних технологій і відпрацювати технологію та сценарії звукового супроводу.

Сучасний музей має бути розрахований на різний контингент відвідувачів. Крім загальної інформації, яка розгортається в експозиційних комплексах, має бути можливість більш поглибленого вивчення матеріалу. Спадщина М.Д.Леонтовича має бути представлена в науковому мистецтвознавчому форматі. Проектом передбачено створення універсального відеоінформаційного комплексу для індивідуальної роботи в першому залі. Цей комплекс також може використовуватись як пульт керування при перегляді відеопрограм на широкоформатному екрані.

Рекомендація 3: Для виконання комплексу робіт з улаштування відеоінформаційного комплексу та створення контенту залучити мистецтвознавців та фахівців з мультимедійних технологій.


Реалізація проекту передбачає виконання робіт за етапами.

1-й етап: комплекс будівельно-ремонтних робіт з метою пристосування будівлі для музею.

2-й етап: – комплекс ремонтних то оздоблювальних робіт в інтер’єрах музею:

- електротехнічні роботи;

- гіпсокартонні роботи, оздоблювальні роботи;

- монтаж освітлювальних приладів;

- улаштування підлоги;

3-й етап: Виготовлення та монтаж експозиційного обладнання.

4-й етап: Комплекс робіт з улаштування експозиції.

5-й етап: Комплекс робіт з розробки та монтажу мультимедіасистем.